عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : چهار شنبه 21 خرداد 1393
بازدید : 309
نویسنده : جهان پسند

 

نظامی گنجه‌ای (گنجوی)، جمال‌الدین ابومحمّد الیاس بن یوسف بن زکی متخلص به نظامی (زادهٔ ۵۳۵ در گنجه - درگذشتهٔ ۶۰۷-۶۱۲) شاعر و داستان‌سرای ایرانی و پارسی‌گوی قرن ششم هجری، که به‌عنوان پیشوای داستان‌سرایی در ادب فارسی شناخته شده‌است.

نظامی از شاعرانی است که باید او را در شمار ارکان شعر فارسی و از استادان مسلم این زبان دانست. وی از آن سخنگویانی است که مانند فردوسی و سعدی توانست به ایجاد و تکمیل سبک و روشی خاص دست یابد. اگر چه داستان‌سرایی در زبان فارسی به وسیله نظامی شروع نشده لیکن تنها شاعری که تا پایان قرن ششم توانسته‌است شعر تمثیلی را به حد اعلای تکامل برساند نظامی است.

وی در انتخاب الفاظ و کلمات مناسب و ایجاد ترکیبات خاص تازه و ابداع معانی و مضامین نو و دلپسند و تصویر جزئیات بانیروی تخیل و دقت در وصف مناظر و توصیف طبیعت و اشخاص و به کار بردن تشبیهات و استعارات مطبوع و نو، در شمار کسانی است که بعد از خود نظیری نیافته‌است.

اثر معروف و شاهکار بی‌مانند نظامی، خمسه یا پنج گنج است که در قلمرو داستان‌های غنایی امتیاز بسیار دارد و او را باید پیشوای این‌گونه شعر در ادب فارسی دانست. خمسه یا پنج گنج نظامی شامل پنج مثنوی است:

  • مخزن الاسرار، در بحر سریع، در حدود ۲۲۶۰ بیت مشتمل بر ۲۰ مقاله در اخلاق و مواعظ و حکمت. در حدود سال ۵۷۰ به اتمام رسیده‌ است.

  • خسرو و شیرین، در بحر هزج مسدس مقصور و محذوف، در ۶۵۰۰ بیت، که به سال ۵۷۶ ه. ق. نظمش پایان گرفته‌ است.

  • لیلی و مجنون، در بحر هزج مسدس اخرب مقبوض مقصور و محذوف، در ۴۷۰۰ بیت. نظم این مثنوی به سال ۵۸۸ هجری به پایان رسیده‌است.

  • هفت پیکر (که آن را بهرام‌نامه و هفت گنبد نیز خوانده‌اند)، در بحر خفیف مسدس مخبون مقصور و محذوف، در ۵۱۳۶ بیت، در سرگذشت افسانه‌ای بهرام گور.

  • اسکندرنامه، در بحر متقارب مثمن مقصور و محذوف، در ۱۰۵۰۰ بیت، مشتمل بر دو بخش شرفنامه و اقبالنامه که در حوالی سال ۶۰۰ به اتمام رسیده‌است.



:: موضوعات مرتبط: شعر , کتاب شعرا , ,
:: برچسب‌ها: دانلود کتاب خمسه یا پنج گنج نظامی گنجوی , کتابخانه مجازی ,
تاریخ : چهار شنبه 21 خرداد 1393
بازدید : 93
نویسنده : جهان پسند

 

"منطِقُ‌ الطِّیر" یا "مقامات‌ الطیور" منظومه‌ای‌ است از شاعر پارسی گوی, عطار نیشابوری که به زبان فارسی و در قالب مثنوی در بحر رمل مسدس مقصور (محذوف) سروده شده‌است. کار سرودن این مثنوی در قرن ششم هجری قمری پایان یافته‌ است. ابیات این مثنوی را بین ۴۳۰۰ تا ۴۶۰۰ بیت دانسته اند، از مثنوی‌های تمثیلی عرفان اسلامی به شمار می‌آید. مراحل و منازل در راه پوییدن و جُستن عرفان یعنی شناختن رازهای هستی در منطق‌الطّیر عطار هفت منزل است. او این هفت منزل را هفت وادی یا "هفت شهر عشق" می‌نامد.

هفت وادی به ترتیب چنین است: طلب، عشق، معرفت، استغنا، توحید، حیرت، و فقر که سرانجام به فنا می‌انجامد.

در داستان منطق‌الطّیر، گروهی از مرغان برای جستن و یافتن پادشاهشان سیمرغ، سفری را آغاز می‌کنند. در هر مرحله، گروهی از مرغان از راه باز می‌مانند و به بهانه‌هایی پا پس می‌کشند تا این که پس از عبور از هفت مرحله، از گروه انبوهی از پرندگان تنها «سی مرغ» باقی می‌مانند و با نگریستن در آینه حق در می‌یابند که سیمرغ در وجود خود آن‌هاست. در نهایت با این خودشناسی مرغان جذب جذبه خداوند می‌شوند و حقیقت را در وجود خویش می‌یابند.



:: موضوعات مرتبط: شعر , کتاب شعرا , ,
:: برچسب‌ها: عطار نیشابوری , دانلود کتاب , دانلود کتاب شعر , دانلود کتاب نظم , دانلود شعر , دانلود نظم , دانلود منظومه , شعر های عطار نیشابوری , نظم های عطار نیشابوری , بهترین کتاب های دنیا , برترین کتاب های دنیا , دانلود کتاب های عطار نیشابوری , دانلود شعر های عطار نیشابوری , کتاب منطق الطیر , منطق الطیر , دانلود کتاب منطق الطیر , دانلود منطق الطیر , دانلود کتاب منطق الطیر عطار نیشابوری ,
تاریخ : شنبه 17 خرداد 1393
بازدید : 103
نویسنده : جهان پسند

عنوان: مارسیاس در احاطه

نویسنده: آنیا اوتلر

مترجم: سام واثقی

تعداد صفحات: 27

زبان: فارسی

نوع فایل: PDF

حجم: 354 کیلوبایت


توضیحات:


:: موضوعات مرتبط: شعر , کتاب شعرا , ,
:: برچسب‌ها: دانلود کتاب مارسیاس در احاطه - آنیا اوتلر , دانلود کتاب اشعار , دانلود کتاب , دانلود شعر , دانلود کتاب شعر , ملل , کتابخانه مجازی , کتاب دانلود کتاب مارسیاس در احاطه آنیا اوتلر , ,
تاریخ : شنبه 17 خرداد 1393
بازدید : 160
نویسنده : جهان پسند

عنوان: کتاب خیانت: شعرهای شور و شکست

نویسنده: هالینا پوشویاتوسکا و ولادیمیر هولان

مترجم: محسن عمادی

تعداد صفحات: 114

زبان: فارسی

نوع فایل: PDF

حجم: 254 کیلوبایت


توضیحات:
گزیده اشعار هالینا پوشویاتوسکا و ولادیمیر هولان
درباره شاعران:
هالینا پوشویاتوسکا (به لهستانی: Halina Poświatowska) (زادهٔ ۹ مه ۱۹۳۵ – درگذشتهٔ ۱۱ اکتبر ۱۹۶۷) شاعر و نویسنده زن لهستانی و یکی از مهمترین چهره‌های ادبیات مدرن لهستان است. هالینا پوشویاتوسکا جزو بهترین شاعران زن لهستان است و از او به عنوان هم‌ردیف برنده جایزه نوبل، ویسلاوا شیمبورسکا یاد می‌کنند.
ولادیمیر هولان در سال ۱۹۰۵ در پراگ زاده‌شد. اولین کتاب شعرش در سال ۱۹۲۶ منتشر شد. در ۱۹۳۳ ویراستار مجله‌ی هنری «زندگی» شد و پس از ۱۹۴۸ و با قدرت‌گرفتن نظام کمونیستی چکسلواکی تا ۱۹۶۳ از او هیچ‌کتابی منتشر نشد. عنوان «فرمالیست» همان اتهامی بود که پس از سال‌های ۱۹۲۴ در روسیه، به نویسندگان دگراندیش عطا می‌شد و آن‌ها را خائن به تاریخ و برج عاج نشین معرفی می‌کرد. در کشورهای بلوک شرق، این اتهام از روسیه به وام گرفته شد. هولان در این ایام به تبعید خودخواسته‌ای رفت و در جزیره‌ی کامپا ساکن شد. در این خلوت، بهترین شعرهای هولان زاده شدند، شعری تلخ و ژرف با درونمایه‌ای از تشویش، نومیدی و بازتاب جور زمانه و هراس اجتماعی. در سال ۱۹۶۳ جهت بادها عوض شد و سه مجموعه‌ی شعر از هولان اجازه‌ی انتشار یافت. در سال ۱۹۶۴ شعر بلند «شبی با هملت» را منتشر کرد که یکی از شاهکارهای شعر این قرن به حساب می‌آید. هولان سال‌های سرودن «شبی با هملت» را بی‌رحم‌ترین سال‌های زندگی‌اش می‌داند. می‌نویسد: «در تنهایی گزنده‌ی آن‌روزها مثل زمینی بودم برای گرفتن و گذراندن تمام وحشت آن ایام.» یارسلاو سیفرت دوست هولان که جهان انگلیسی‌زبان او را به خاطر جایزه‌ی نوبل‌اش بیش‌تر می‌شناسد، هولان را «بهترین شاعر از میان همه‌ی ما » قلمداد می‌کند. از هولان بیش از بیست کتاب شعر به چاپ رسید. از او علاوه بر شعر، کتاب‌هایی در ترجمه‌ی شعر جهان، مجموعه‌های مقالات، روزنوشته‌ها و ... به جا مانده‌است. ولادیمیر هولان در سال ۱۹۸۰ از دنیا رفت.


:: موضوعات مرتبط: شعر , کتاب شعرا , ,
:: برچسب‌ها: دانلود کتاب کتاب خیانت: شعرهای شور و شکست - هالینا پوشویاتوسکا و ولادیمیر هولان , دانلود کتاب اشعار , دانلود کتاب , دانلود شعر , دانلود کتاب شعر , ملل , کتابخانه مجازی , ,
تاریخ : شنبه 17 خرداد 1393
بازدید : 105
نویسنده : جهان پسند

عنوان: سه زن

نویسنده: سیلویا پلات

مترجم: گلاره جمشیدی

تعداد صفحات: 50

زبان: فارسی

نوع فایل: PDF

حجم: 626 کیلوبایت


توضیحات:
متن انگلیسی شعر با ترجمه ی فارسی بهمراه زندگینامه ، توضیحاتی درباره ی یادداشتها...
سیلویا پلات در ۲۷ اکتبر سال (۱۹۳۲) در آمریکا و در شهر بوستون به دنیا آمد و در سال 1953 او با بلعیدن ۵۰ قرص خواب برای اولین بار اقدام به خودکشی می‌کند ولی برادرش از آن اطلاع پیدا می‌کند و او را به بیمارستان منتقل می‌کند.در آن‌جا چند ماه تحت درمان و روان‌کاوی قرار داشت و تحت مداوا با شوک الکتریکی قرار گرفت. شرح وقایع این روزهای او بعدها دست مایهٔ تنها رمان او یعنی "حباب شیشه" قرار گرفت که کتاب پر فروشی نیز می شود..هنگامی که دانشجوی فوق لیسانس ادبیات انگلیسی و آلمانی بود با اتو پلات آشنا شد و باهم ازدواج می کند.
در سال‌های بعد، او با استفاده از یک بورس تحصیلی به بریتانیا رفت. در دانشگاه کمبریج با تد هیوز شاعر بلندپایهٔ انگلیسی آشنا شد. دومین ازدواج او در ژوئن سال (۱۹۵۶) با همین شاعر بلند پایه بود.سیلویا پلات سرانجام در فوریه ۱۹۶۳ با گاز خودکشی می کند. بسیاری از علاقه‌مندان سیلویا پلات، بی‌بندوباری تد هیوز را عامل از هم پاشیدگی روانی وی و خودکشی او می‌دانند و بارها عنوان هیوز را از روی سنگ قبر او کنده‌اند. علاقه مندانش رابطه تد هیوز با زنی دیگر و ناتوانی سیلویا در خو گرفتن به این وضع را دلیل خودکشی مجدد او می دانند.
کتاب شامل شعر سه زن به دو زبان انگلیسی و فارسی می باشد. در آخر کتاب هم زندگینامه و توضیحاتی درباره ی یادداشت های روزانه خانم پلات و درباره ی رمان حباب شیشه خواهیم خواند.


:: موضوعات مرتبط: شعر , کتاب شعرا , ,
:: برچسب‌ها: دانلود کتاب سه زن - سیلویا پلات , دانلود کتاب اشعار , دانلود کتاب , دانلود شعر , دانلود کتاب شعر , ملل , کتابخانه مجازی , ,
تاریخ : شنبه 17 خرداد 1393
بازدید : 91
نویسنده : جهان پسند

عنوان: شعرهای لنگستون هیوز

نویسنده: لنگستون هیوز

مترجم: احمد شاملو

تعداد صفحات: 38

زبان: فارسی

نوع فایل: PDF

حجم: 364 کیلوبایت


توضیحات:
مترجم: احمد شاملو
لَنگستون هیوز (Langston Hughes) نامی ترین شاعر سیاهپوست آمریکایی است که با اعتباری جهانی به سال 1902 در چاپلین (ایالت میسوری) به دنیا آمد و به سال 1967 در هارلم (محله سیاهپوستان نیویورک) به خاطره پیوست. زمینه اصلی آثار هیوز دانسته گی نژادی است و اشعار و نوشته هایش بیشتر از هارلم، مناطق جنوب، تبعیضات نژادی، احساس غربت و در همان حال از غرور و نخوت سیاهان سخن میگوید؛ اما اصیل ترین کوشش وی از میان بردن تعمیمهای نادرست و برداشتهای قالبی مربوط به سیاهان بود که نخست از سفید پوستان نشأت میگرفت و آنگاه بر زبان سیاه پوستان جاری میشد. یکی از مهمترین شگردهای شعری هیوز به کار گرفتن وزن و آهنگ موسیقی آمریکایی-آفریقایی است. در بسیاری از آثارش آهنگ جاز ملایم، جاز تند، جاز ناب و بوگی ووگی احساس میشود؛ در بعض آنها نیز چند شگرد را در هم آمیخته و آوازهای خیابانی و جاز و پاره ای از مکالمات روزمره مردم را یکجا بکار گرفته است.


:: موضوعات مرتبط: شعر , کتاب شعرا , ,
:: برچسب‌ها: کتاب دانلود کتاب شعرهای لنگستون هیوز لنگستون هیوز , دانلود کتاب اشعار , دانلود کتاب , دانلود شعر , دانلود کتاب شعر , ملل , کتابخانه مجازی , ,
تاریخ : شنبه 17 خرداد 1393
بازدید : 123
نویسنده : جهان پسند

عنوان: اگر فراموشم کنی ، پنجاه شعر از پابلو نرودا

نویسنده:  پابلو نرودا

مترجم: گیل آوایی

تعداد صفحات: 170

زبان: فارسی

نوع فایل: PDF

حجم:  829 کیلوبایت


توضیحات:
 
پابلو نرودا (۱۲ ژوئیه ۱۹۰۴- ۲۳ سپتامبر ۱۹۷۳) دیپلمات، سناتور و شاعر شیلیایی و برنده جایزه ادبیات نوبل بود.نام اصلی او « نفتالی ریکاردو الیسر ریه‌س باسوآلتو » بود که مثل اسم بقیه اهالی آمریکای جنوبی برای بقیه مردم دنیا زیادی طولانی است! برای همین  «پابلو نرودا» را از روی نام نویسنده چک یان نرودا به عنوان نام مستعار خود انتخاب کرده بود. بعدها «پابلو نرودا» نام رسمی او شد.او در شهر پارال در ۴۰۰ کیلومتری جنوب سانتیاگو بدنیا آمد. نخستین مقاله نرودا وقتی که شانزده سال داشت در یک روزنامه محلی چاپ شد .خیلی زود و قبل از آنکه هجده ساله شود ، به عنوان شاعر شناخته شد. با رفتن به دانشگاه شیلی در سانتیاگو و انتشار مجموعه‌های شعرش شهرت او بیشتر شد.کمتر کسی را در عرصه شعر معاصر جهان می شود یافت که مانند پابلو نرودا محبوب باشد . روح ناآرام نرودا حوادث زیادی را برایش رقم زد. او از یک سو به عنوان ادیب و شاعری توانا شهرت جهانی پیدا کرد و درسال 1971 جایزه نوبل ادبیات را کسب کرد و از سوی دیگر عاشقی پرشور و دوستی قابل اعتماد بود. بخش مهمی از زندگی اش هم به فعالیت های سیاسی پیوند خورد و باعث شد او یاور و حامی بزرگی برای سالوادور آلنده باشد . در ۱۹۷۰ نام او به عنوان نامزد ریاست جمهوری مطرح بود اما از سالوادور آلنده حمایت کرد ، پس از انتخاب او به ریاست جمهوری ، نرودا به مقام سفیر شیلی در پاریس منصوب شد ، او همچنین در سال1950 جایزه بین المللی صلح و در سال 1953 جایزه صلح لنین را دریافت کرد نرودا همه جا سفیر صلح بود . مرگ او در اثر سرطان پروستات و چند روز پس از کودتای ژنرال پینوشه و کشته شدن آلنده رخ داد.


:: موضوعات مرتبط: شعر , کتاب شعرا , ,
:: برچسب‌ها: : کتاب دانلود کتاب کتاب PDF دانلود کتاب PDF دانلود رایگان کتاب اگر فراموشم کنی پنجاه شعر از پابلو نرودا پابلو نرودا گیل آوایی , دانلود کتاب اشعار , دانلود کتاب , دانلود شعر , دانلود کتاب شعر , ملل , کتابخانه مجازی , ,
تاریخ : شنبه 17 خرداد 1393
بازدید : 302
نویسنده : جهان پسند

 

عنوان:  آمریکا و چند شعر دیگر

نویسنده: آلن گینزبرگ

مترجم: رامتین

تعداد صفحات: 95

زبان: فارسی

نوع فایل: PDF

حجم: 2.71 مگابایت



:: موضوعات مرتبط: شعر , کتاب شعرا , ,
:: برچسب‌ها: دانلود کتاب آمریکا و چند شعر دیگر - آلن گینزبرگ , دانلود کتاب اشعار , دانلود کتاب , دانلود شعر , دانلود کتاب شعر , ملل , کتابخانه مجازی , کتاب دانلود کتاب کتاب PDF دانلود کتاب PDF دانلود رایگان کتاب آمریکا و چند شعر دیگر آلن گینز رامتین ,
تاریخ : شنبه 10 خرداد 1393
بازدید : 145
نویسنده : جهان پسند

نام: گلستان سعدی

تصحیح متن علمی انتقادی، ترجمه روسی، مقدمه، تعلیفات و حواشی بقلم: رستم موسی اوغلی علی یف

ناشر: اداره نشریات ادبیات خاور

تاریخ نشر: سال ۱۳۳۸ – چاپ چهارم (سال ۱۹۵۹ میلادی)

تعداد صفحات: ۷۲۲ صفحه

حجم: ۳۶ مگابایت



:: موضوعات مرتبط: شعر , کتاب شعرا , ,
:: برچسب‌ها: pdf, تمام باب های گلستان سعدی, دانلود کتاب, دانلود کتاب pdf, دانلود کتاب الکترونیکی, دانلود کتاب گلستان سعدی, دانلود گلستان سعدی, دانلود گلستان سعدی+کامل, متن گلستان سعدی, نسخه کامل گلستان سعدی, کتاب, کتاب الکترونیکی, کتاب گلستان سعدی, گلستان سعدی, گلستان سعدی pdf, گلستان سعدی با معنی, گلستان سعدی باب اول, گلستان سعدی باب دوم, گلستان سعدی باب سوم, گلستان سعدی باب ششم, گلستان سعدی باب هشتم, گلستان سعدی باب هفتم, گلستان سعدی باب پنجم, گلستان سعدی باب چهارم, گلستان سعدی دانلود, گلستان سعدی دانلود کتاب , ,
تاریخ : یک شنبه 28 ارديبهشت 1393
بازدید : 155
نویسنده : جهان پسند
کتاب این مرده سیب نیست یا خیار است یا گلابی
عنوان : کتاب این مرده سیب نیست یا خیار است یا گلابی
موضوع : شعر
نویسنده : رزا جمالی
زبان : فارسی
نوع مطلب : EBook
نوع فایل : PDF
حجم : 2.52 مگابایت
تعداد صفحات : 47

توضیحات کتاب :
شعر امروز ، شعر دیگر ، شعر آوانگارد فارسی، شعر زبان با رگه هایی از سورئالیسم پیچیده و اکسپرسیونیسم انتزاعی و یا تصویر پردازی به گونه ای زبانی ، کشف هستی شناسی لحظات شاعرانه را جایگزین معنا و روایت عینی کرده است.
مسلما تو در من تحمیل می شوی
من ته نشین می شوم شدید .
من این آخرین دست را به کسی می دهم که دست مرا از پشت بسته
است.
فرض کن بر اینکه اجتناب ناپذیرم
حتا رگ دستم باطلت می کند از کاغذهای نوشته ام
موهای مرده ام تمام می شود!
از رگ های آبی ات خجالت نکش
یکدست و لاجرعه که سرکشیدم
خنک شدم از زمستانی که کوک نکردیش.


:: موضوعات مرتبط: شعر , کتاب شعرا , ,
تاریخ : پنج شنبه 11 ارديبهشت 1393
بازدید : 103
نویسنده : جهان پسند

نام: دیوان سنایی غزنوی : بر اساس معتبرترین نسخه ها

مقدمه، شرح زندگی  شیوه سخن سنایی به قلم: بدیع الزمان فروزانفر

ناشر: انتشارات نگاه

تعداد صفحات: ۶۷۷ صفحه

حجم: ۱۳.۵ مگابایت



:: موضوعات مرتبط: شعر , کتاب شعرا , ,
تاریخ : چهار شنبه 14 اسفند 1392
بازدید : 135
نویسنده : جهان پسند

خواجه شمس الدین محمد بن بهاءالدّین حافظ شیرازی (حدود ۷۲۷ &‐ ۷۹۲ هجری قمری)، شاعر بزرگ سده هشتم ایران (برابر قرن چهاردهم میلادی) و یکی از سخنوران نامی جهان است. بیش‌تر شعرهای او غزل هستند که به غزلیات حافظ شهرت دارند.او از مهمترین تاثیرگذاران بر شاعران پس از خود شناخته می‌شود.در قرون هجدهم و نوزدهم اشعار او به زبان‌های اروپایی ترجمه شد و نام او بگونه‌ای به محافل ادبی جهان غرب نیز راه یافت.هرساله در تاریخ ۲۰ مهرماه مراسم بزرگداشت حافظ در محل آرامگاه او در شیراز با حضور پژوهشگران ایرانی و خارجی برگزار می‌شود.در ایران این روز را روز بزرگداشت حافظ نامیده‌اند...

ادامه مطلب.............................................



:: موضوعات مرتبط: شعر , کتاب شعرا , ,
:: برچسب‌ها: بهترین غزلیات , غزلیات حافظ , غزل های زیبا , بهترین غزل ها , بخش اول غزل ها , بخش اول غزلیات , غزل های حافظ , پر معنی ,
تاریخ : جمعه 18 بهمن 1392
بازدید : 155
نویسنده : جهان پسند

یک چندروزیه که بخشی با نام مشاعره ایجاد شده اما برای چی؟

مدیر وبلاگ: ما برای این،این بخش را ایجاد کردیم که حرف اول هر بیت شعر را دسته بندی کنیم.الآن هم آمده است.شما با کلیک برروی هر یک حروف بیت شعر هایی را که اولش با این حرف شروع می شود را برایتان می آورد و همچنین با شاعرش.

حرف های الف-ت:(حروف دیگر در قالب پست های دیگر معرفی می شود و بعد یک صفحه برایشان درست می شود)

الف

ب

پ

ت



:: موضوعات مرتبط: شعر , مثنوی , ,
:: برچسب‌ها: شعر , مشاعره , شعر بزرگان , برترین شعر ها , شعر های حافظ , شعر های سعدی , بیت های سعدی , بیت های مولوی , شعر های مولوی شعر های نظامی , شعر های که با حرف الف شروع می شود , بیت های شعر , شعر های زیبا , شعر های که با حرف ب شروع می شود , شعر های که با حرف پ شروع می شود , شعر های که با حرف ت شروع می شود , ,

صفحه قبل 1 صفحه بعد

وبسایت کتابخانه مجازی 92-93

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 168
بازدید دیروز : 15
بازدید هفته : 189
بازدید ماه : 189
بازدید کل : 6850
تعداد مطالب : 532
تعداد نظرات : 31
تعداد آنلاین : 1

RSS

Powered By
loxblog.Com